Welkom op de website van Paul en Marita

13 jan. tot 17 febr. 2020

Created on Sunday, 16 February 2020 11:34
Last Updated on Tuesday, 24 March 2020 12:43
Written by Marita van Loenen
Hits: 393

Maandag 13 januari N2 Komga S 32 35.660 E 27 57.022 (252 km)

Voordat we wegrijden nemen we nog contact op met de ADAC, met de vraag of ze ons carnet willen opsturen. Dat is geen probleem, het wordt vandaag nog via de DHL verstuurd.

We rijden over R 67 en later over de R72 de route is schitterend. Mooie groene dalen, het is duidelijk dat er hier wat meer neerslag valt. In East London pakken we de N2 weer op en rijden door tot Komga. Hier overnachten we op een bewaakte parkeerplaats voor vrachtwagens, we weten een plaatsje te bemachtigen een beetje achteraan, waar het behoorlijk rustig is.

Dinsdag 14 januari Port St. Johns S 31 35.731 E 29 31.568 (262 km)

Na een heel rustige nacht, rijden we door over de N2. Bij het plaatsje Dutywa stoppen we bij een benzinestation om te tanken. Als Paul wil betalen met een kaart, lukt dit niet. Maar er is een ATM op het terrein en daar gaat Paul pinnen. Nadat hij de kaart in het apparaat heeft gestopt en de pincode heeft ingetoetst gebeurd er niets, maar ook de kaart komt niet uit de automaat. We bellen met de Standaardbank, maar die kan weinig doen, wel wordt ons geadviseerd om de kaart te blokkeren, wat we ook direct, via de app, doen. Daarna rijden we naar de bank die een kantoor heeft in het dorp, maar ook daar kan men ons niet helpen, het kan wel 3 dagen duren voordat er iemand komt die het apparaat open kan maken. Dat schiet niet op, met het vertrouwen dat de kaart geblokkeerd is rijden we maar weer verder, met alweer een betaalpas minder.

We nemen de afslag naar de R 61 en rijden weer richting de oceaan, waar we een mooie rustige camping aan de Mzimvubu river vinden.

Woensdag 15 t/m vrijdag 17 januari Ifafa Beach S 30 27.887 E 30 39.070 ( 279 km)

Vanmorgen hoorde we dat het carnet al was aangekomen in Richards Bay, we spreken af dat we het maandag komen ophalen.

Daarna starten we de motor en rijden over de R 61, wat alweer een heel mooie route is. Via I-Overlander vinden we een aardige camping, waar veel surfers bivakkeren. Helaas is de ingang voor ons te smal en moeten we achteruit terug. Paul ziet een paal over het hoofd en rijdt de rechter achteruitspiegel eraf. Nadat het provisorisch is gemaakt rijden we nog een stukje verder en vinden bij Ifafa Beach een mooie camping, die nu helemaal uitgestorven is. De vakantieperiode is duidelijk voorbij.

De volgende dag repareert Paul de spiegel, met grote bouten en daarom heen grote slangenklemmen. Dat zit nu weer stevig vast, we zullen in Nederland een nieuwe bevestiging moeten kopen, maar voorlopig werkt deze constructie prima.

Ook haalt hij het kleine dakluik helemaal eruit, maakt het schoon en kit het vervolgens af met kit. We hebben daar eigenlijk steeds last van lekkage, vandaag is het een goede dag om dat eens aan te pakken.

Na een dag hard werken is het tijd voor een dagje rust, zodat we nog maar een dagje blijven staan. We genieten van het zwembad en de zee en verder doen we niet zo veel.

P1090358P1090363

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

veilig zwemmen in de oceaan

Zaterdag 18 en zondag 19 januari Ballito S 29 31.855 E 31 13.250 (139 km)

Op naar Bollito, hier hebben we 14 jaar geleden ook al op de camping gestaan. Het ligt slechts 100 meter van de oceaan, waar een prachtig zandstrand is. Zaterdag is het warm, maar zondag begint het te regenen en is het met een gure wind zelfs een beetje koud.

Ver in de middag komen er aapjes door de bomen zwieren, ze springen van tak tot tak. Zo leuk om te zien.

Maandag 20 en dinsdag 21 januari Richards Bay S 28 47.517 E 32 06.233 ( 148 km)

In Richard Bay halen we het carnet op en rijden meteen door naar de douane. We hopen dat we hier het oude carnet kunnen laten uit stempelen en het nieuwe weer afgestempeld kan worden. Het blijkt geen probleem, de ambtenaren zijn vriendelijk en behulpzaam, binnen een half uur is alles geregeld. Zo nu hoeven we niet door naar Mozambique, de paspoorten laten we zoals ze zijn, we gaan er vanuit dat de informatie die we gekregen hebben in Johannesburg correct is. Anders kunnen we altijd nog naar het kantoor gaan op het vliegveld.

De camping waar we twee dagen blijven staan is mooi met een groot zwembad en direct aan zee, dus we vermaken ons wel.

DSC4991DSC4996

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het heeft vannacht de hele nacht geregend en het ziet er naar uit dat het dakluik nu helemaal waterdicht is, we hebben geen druppel gezien binnen.

Woensdag 22 en donderdag 23 januari Falls Bay S 27 57.093 E 32 21.142 (120 km)

Van An en Frans hebben we een camping aanbevolen gekregen van vrienden van hun, het is gloednieuw, in een paar maanden opgebouwd uit het niets. Helaas is de camping nog niet klaar, de toiletgebouwen zijn nog in aanbouw. Omdat we de namen van An en Frans noemen en we verder geen faciliteiten nodig hebben, mogen we blijven.

We hebben eindelijk weer eens internet, de meeste campings zijn daarin niet voorzien. Groot is onze schrik als we merken dat er op 14 januari 2 x 510 Rand ten onrechte is afgeschreven van de bank ( ruim 1.000 euro) !!! We zijn dus weer bestolen, dit keer door een pinautomaat. Het ziet er naar uit dat er Skimming gepleegd is in het plaatsje Dutywa. Ook al hebben we de kaart meteen geblokkeerd hebben de dieven toch kans gezien om aan de andere kant van het dorp geld van onze rekening te halen. Natuurlijk nemen we contact op met de bank, maar dat gaat vanuit Zuid Afrika niet handig, chatten gaat goed, maar men wil ons telefonisch spreken, morgen gaan ze ons proberen te bellen.

Het is een fijne plaats waar we staan, een groot zwembad tot onze beschikking en op de toekomstige camping lopen gewoon de impala's en nog meer van dat soort beesten rond. We blijven maar een dagje langer staan, we verkennen het terrein en vinden zelfs een nest van sprinkhanen. Laat in de middag brengt Yemoï, de Nederlandse manager in opleiding, ons naar een trail waar we een wandeling van ruim 2 uur maken.

DSC5012DSC5047

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC5062DSC5065

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

s Avonds nemen we weer via Chat contact op met de bank, men heeft ons inderdaad geprobeerd te bereiken, ze hebben zelfs onze zoon gebeld of hij ons kon bereiken. Maar ook dat lukte niet. We installeren Skype zodat we in ieder geval de bank kunnen bellen morgen.

Vrijdag 24 januari Piet Retief S 26 59.318 E 30 47.804 (234 km)

Eerst maar eens de bank bellen, we hebben een prettig gesprek, er wordt ons aangeraden aangifte te doen bij de politie en dat rapport per mail te versturen naar de bank. Dan zullen zij er naar kijken en een besluit nemen.

We kunnen gewoon aangifte doen in Hluhluwe, het dorp waar we nu verblijven en hoeven dus niet helemaal terug naar Dutywa. Ook hier bij de politie worden we zeer vriendelijk geholpen, men is zeer behulpzaam.

Voordat we dan eindelijk op weg zijn is het al bijna 12 uur, het wordt dus een latertje voordat we de camping oprijden in Piet Retief.

Zaterdag 25 januari Badplaas S 25 57.052 E 30 33.931 (172 km)

We maken een foto van het aangifteformulier en sturen het per email naar de bank, nu kunnen we er niets meer aan doen en is het gewoon afwachten.

De weg naar Badplaas is mooi, het is overal groen en dat heeft toch wel wat, wij vinden het veel mooier dan al die kale vlaktes waar geen druppel regen valt. We passeren het plaatsje Amsterdam, wat zeker niet zo groot is als we het kennen, Ermelo zien we ook maar dat laten we links liggen.

P1090378DSC5093

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De camping in Badplaas is een soort attractiepark, grote zwembaden waarvan een paar met een temperatuur van ruim 30 graden. Diverse glijbanen en een soort kabelbaan, de kinderen uit de omgeving vermaken zich hier wel, het wordt dan ook door de lokale bevolking bezocht als dagrecreatie.

Zondag 26 januari Malelane S 25 27.879 E 31 32.301 (146 km)

Ook vandaag weer een mooie route, het is niet ver zodat we al vroeg op de golfcamping vlak voor het Krugerpark staan. De camping bied een mooi uitzicht en heeft een groot zwembad, voor een dagje zeker niet verkeerd.

Maandag 27 t/m vrijdag 31 januari Krugerpark NP (711km)

Al vroeg staan we aan de poort van het Kruger NP, we boeken voor 5 nachten op diverse campings, we moeten er dus zaterdag pas weer uit.

Al die dagen staan we heel vroeg op, rijden dan meteen naar een waterplaats waar we gaan ontbijten, in de hoop de dieren te zien. Maar helaas er is zoveel water overal dat de dieren niet perse een waterplaats gaan opzoeken om te drinken, ze kunnen dat bijna overal. Met andere woorden we zien 's morgens eigenlijk weinig.

DSC5146DSC5134

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC5166DSC5191

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verder rijden we de eerste dagen over veel gravelwegen, totdat we horen dat dat verboden is met een voertuig zwaarder dan 4 ton, wij met onze 10 ton moeten op het asfalt blijven. Toch zien we veel wild, heel veel olifanten, zelfs hele grote groepen die de rivier over steken, prachtig. De eerste dag zien we zelfs 6 neushoorns, waarvan 2 mannetjes met elkaar aan het bakkeleien zijn. Verder zien we giraffen, nijlpaarden, krokodillen, visarenden, heel veel Impala's, diverse soorten bokjes, buffels, blauwapen,wildebeest en nog veel meer. Jammer genoeg geen leeuwen en hyena's, maar die gaan we vast zien als we in mei terugkomen. De laatste avond staan we aan een hek, tegen 10 uur horen we geritsel, blijkt dat er een grote olifant op nog geen tien meter van ons vandaan, staat te grazen. Gelukkig staan wij omgeven door hekken en de olifant in het wild, zodat we ons veilig voelen.

DSC5327DSC5390

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC5438DSC5172

Ook kregen we een mail van de bank, uit coulance vergoed de bank de 1.000 euro, waar we uiteraard erg blij mee zijn. We hebben ons lesje geleerd, we zullen nu alleen nog maar pinnen bij een bank tijdens kantooruren, daar staat altijd beveiliging en moet het veilig pinnen zijn.

Zaterdag 1 en zondag 2 februari Phalaborwa S 23 56.843 E 31 09.800 (86 km)

We verlaten het park bij de Phalaborwa gate. Een tiental kilometer voor de uitgang wordt er een snelheidscontrole gehouden, de beambten die dat doen staan gewoon buiten hun auto met apparatuur, terwijl wij de auto niet uit mogen, blijkbaar is het hier niet meer zo gevaarlijk en lopen er minder gevaarlijke dieren rond.

We doen boodschappen, tanken en rijden naar een camping direct naast het Kruger. Hier doen we het een dagje rustig aan, we moeten even bijslapen na al dat vroege opstaan.

Maandag 3 februari Blijde Canyon S 24 34.747 E 30 46.478 (142 km)

Alweer een mooie route vandaag, wat eigenlijk wel logisch is want we rijden op de panorama route.

Op de camping kunnen we naar de upper-view en naar de lower-view lopen, we doen het allebei. De upper geeft een prachtig uitzicht op de drie rondavels, de wandeling stijl omhoog is zeker de moeite waard. Als we later bij de lower komen staan er allemaal bomen en hebben we maar weinig uitzicht, jammer maar het is niet anders.

DSC5497DSC5510

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 4 februari Graskop S 24 65.797 E 30 50.684 (65 km)

Als eerst bezoeken we nog het Blyde River Canyon Viewpoint waar we alweer een prachtig uitzicht hebben op de drie Rondavels. Het is hier wel erg toeristisch, bussen rijden hier af en aan met hordes toeristen, wat natuurlijk logisch is met dit spectaculaire uitzicht.

Vandaag staan verder de Bourke's Luke Potholes op het programma, de rivier de Blijde heeft hier zijn sporen nagelaten. Door de eeuwen heen zijn hier veel potholes uitgesleten in de rotsen, ook weer heel apart.

DSC5604DSC5622

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC5633DSC5629

Daarna doen we nog even de Berlin waterval, niet heel bijzonder, maar ja wij zijn verwend, we hebben de grootste van de wereld gezien en dan valt dit gewoon in het niet.

DSC5626 DSC5642

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na al deze bezienswaardigheden wordt het tijd om een camping op te zoeken en een duik in het zwembad te nemen.

Woensdag 5 februari Sabie S 25 05.366 E 30 46.547 (58 km)

Vandaag staat de 'Gods Window' op het programma, als we er heen rijden zien we al dikke wolken boven in de kloof hangen, dat ziet er niet goed uit. Bij de parkeerplaats worden we al gewaarschuwd dat er weinig te zien valt, maar toch lopen we naar het uitzichtpunt. Zoals te verwachten hangt er een dichte mist en valt er inderdaad weinig te zien. Maar als we even staan te dralen zien we opeens groen beneden ons en even later trekt de bewolking helemaal weg en hebben we een prachtig uitzicht.

DSC5667DSC5660

Daarna rijden we door naar de Mac Mac waterval, het heeft net geregend dus komt er wat meer water naar beneden.

DSC5691DSC5700

 

Als laatste vandaag bezoeken we nog de Sabie waterval, maar dat is niet veel bijzonders.

Donderdag 6 februari Manoutsa Caravanpark S 24 25.944 E 30 37.201 (154 km)

We rijden via de Long Tom pass, die schitterende uitzichten bied, weer naar het noorden.

De camping waar we overnachten stelt niets voor, er is een zwembad met een grote glijbaan, maar het is allemaal in verval geraakt. Het zwembad is gewoon te smerig om er in te zwemmen en de glijbaan daar zou ik mijn (klein)kinderen niet op laten gaan gewoon te gevaarlijk. Dit is eigenlijk het probleem in Afrika, men zet een prachtige locatie neer, met alles er op en er aan, maar vervolgens wordt er geen onderhoud gepleegd en is alles binnen een paar jaar vervallen, zo zonde.

Vrijdag 7 en zaterdag 8 februari Polokwane S 23 56.240 E 29 28.393 (196 km)

We willen de oudste Baobabboom bewonderen, men schat dat hij 1700 jaar oud is. Er moet zelfs een Engelse pub in de boom bevestigd zijn, een bezoekje waard dus. Maar we kunnen hem niet vinden en zomaar een gravelweg op te rijden zonder dat we weten waar we uitkomen daar hebben we geen zin in, dan maar geen overjarige Baobabboom.

 

De weg over de Magoebaskloof is alweer spectaculair, we hebben het gevoel dat we in de alpen rijden, we komen zelfs boven de boomgrens.

In Polokwane blijven we twee dagen staan, de camping is in een game reserve gevestigd en heeft een mooie wildwandeling. Ook hier geld weer, als je met de auto gaat, mag je er niet uit, maar wij mogen gewoon vrij wandelen, wel bijzonder. Toch voelen we ons niet onveilig, we zien enkele bokjes, maar die zijn veel schuwer dan in het Kruger. Zodra ze ons opmerken schieten ze weg, terwijl in het Kruger konden we er gewoon met onze grote auto langs rijden en bleven ze staan kijken.

P1090407P1090410

Zondag 9 t/m dinsdag 11 februari Dinokeng Game Reserve S 25 23.526 E28 23.408 (257 km)

Het heeft vannacht gespoeld van de regen, we hadden diverse lekkages, het grote dakluik moet weer beter afgeplakt worden, het gat wat daar in zit is gewoon groot en kan al dat water niet hebben en komt dan naar binnen sijpelen. Ook het kleine dakluik wat Paul pas nog heeft aangepakt kon dit watergeweld niet aan, het zijn klusjes die aangepakt moeten worden voordat we naar Nederland vertrekken.

We verblijven twee dagen in het Dinokeng Game Reserve, we zien niet veel wild. De eerste dag een paar Kudoe's en de tweede komen er regelmatig twee giraffen langs om water te drinken. Dat is eigenlijk bijzonder, want er is de laatste tijd heel veel regen gevallen zodat, net als in het Kruger NP, de dieren overal hun dorst kunnen lessen en niet per se een waterplaats nodig hebben.

DSC05720DSC05728

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 12 t/m maandag 17 februari Pretoria S 25 48.531 E 28 23.320 (85 km)

Het is hard werken de laatste dagen, de camper moet ontdaan worden van zand en stof. Paul neemt de buitenkasten voor zijn rekening terwijl ik de binnenkant poets.

Zaterdag doen we nog even de laatste boodschappen en laten ondertussen de auto wassen. In de grote supermarkt valt opeens het stroom uit, niemand maakt zich druk, werknemers hebben meteen een zaklantaarn in de hand, waar ze die vandaan toveren is ons een raadsel. Klanten pakken hun telefoon en maken gebruik van die verlichting. Na een paar minuten gaat er een noodverlichting aan, de bakkerij en de wijnafdeling zijn nu matig verlicht. Maar in de gangpaden blijft het gewoon donker, wel kunnen we gewoon afrekenen die noodvoorziening werkt dus. Ook de “wasstraat” heeft geen stroom en doet alles op 50% vermogen. Als we later de weg oprijden doen ook de stoplichten het niet, het is nu de bedoeling dat je voor de kruising stopt en het verkeer wat het eerste aankomt mag dan rijden, totdat jij de eerste bent, het is een soort ritsen. We hadden al gehoord dat dit vaker voorkomt, de mensen zijn er aan gewend en de bedrijven hebben noodvoorzieningen getroffen.

Maandagavond vliegen we voor twee maanden naar Nederland, zoals gebruikelijk wordt de site dan niet bij gehouden. Wie weet zien we elkaar wel.